جزء بلكه ركن دين زردشتی قرار گرفته است ، يا زردشت با تعظيم و تقديسآتش به همان شكلی كه بوده مخالف نبوده است . اگر روايات خود زردشتيان و مخصوصا اوستای موجود را ملاك قرار دهيمزردشت با اين كار موافق بوده است . آقای دكتر معين میگويد : آذر ، نام يكی از ايزدان مزديسناست " آذر ايزد " ( فرشته آذر و يارب النوع آذر ) در اوستا غالبا پسر اهورا مزدا خوانده شده ( 1 ) از اينتعبير خواستهاند بزرگی مقام او را برسانند ، چنانكه " سپندار مذ "فرشته موكل زمين را نظر به سود آن ، " دختر اهورا مزدا " ( 2 )ناميدهاند دريسنا 25 بند 7 آمده است : آذر پسر اهورا مزدا را میستائيم ،تو را ای آذر مقدس و پسر اهورامزدا و سرور راستی ما میستائيم ، همهاقسام آتش را میستائيم . در بندهای 50 46 از " زاميا ديشت " " ايزدآذر " رقيب " آژی دهاك " ( ضحاك ) شمرده شده است كه از طرف "سپنت مئنيو " ضد ضحاك برانگيخته شده تا وی را از رسيدن به " فر "يعنی فروغ سلطنت باز دارد ( 3 ) . از نظر تاريخی به هيچ وجه نمیتوان قرائنی به دست آورد كه زردشتمخالف تقديس و تعظيم آتش بوده است ، در گاتاها كه از نظر اصالت وانتساب به شخص زردشت معتبرترين قسمتهای اوستاست ، سخن زنياز بردن بهآتش هست . چيزی كه هست برخی مدعی هستند كه اعتقاد شخص زردشت با آنچهدر بالا از يسناها و يشتها نقل كرديم تفاوت داشته است . جان ناس میگويد: پاورقی : ( 1 ) همچنانكه عيسی پسر خدا خوانده شد و قرآن سخت آنرا مورد حملهقرار داده است . ( 2 ) همچنانكه اعراب جاهليت فرشته گان را دختران خدا میناميدند وقرآن سخت بر آنها تاخته است . ( 3 ) مزديسينا و ادب پارسی ، صفحه 276 ايضا كريستن سن ، صفحه 167. |