نيست . طالبان خود میتوانند به منابع و مدارك فراوانی كه در هر دوزمينه هست مراجعه كنند . صميميت و اخلاص اكنون وارد اصل مطلب میشويم ، و آن اينكه ايرانيان خدمات بسيارشايانی به اسلام كردهاند و آن خدمات از روی صميميت و اخلاص و ايمان بودهاست ما اول درباره صميميت و اخلاص ايرانيان بحث میكنيم . سپس به شرحخدمات آنان میپردازيم . درباره صميميت ايرانيان نمیخواهيم مبالغه كنيم ، ما مدعی نيستيم كههمه ايرانيان نسبت به اسلام مخلص و صميمی بودهاند و همه خدماتی كه صورتگرفته است از روی كمال صفا و صميميت نسبت به اسلام بوده است . آنچه مامدعی هستيم اين است كه اكثريت قريب به اتفاق ايرانيان نسبت به اسلامصميمی بودهاند و انگيزهای جز خدمت به اسلام نداشتهاند و در اين جهتهيچيك از ملل اسلامی اعم از عرب و غير عرب ، به ايرانيان نمیرسد و شايدايرانيان در دنيا نظير نداشته باشند ، يعنی هيچ ملتی نسبت به هيچ دينی وآيينی اين اندازه خدمت نكرده و صميميت به خرج نداده است . يك ملت را میتوان بازورمطيع كرد ، اما نمیتوان بازور ، جهش و جنبشو عشق و ايمان در او به وجود آورد ، قلمرو زور و زر محدود است ،شاهكارهای بشری تنها و تنها معلول عشق و ايمان است . برخی چنين وانمود میكنند كه انگيزه و محرك ايرانيان در جوشش و جنبشفوقالعاد ه فرهنگی اسلامی ، جبران شكستی بود كه از جنبه نظامی در ميدانهایقادسيه و جلولا و حلوان و نهاوند از عرب خورده بودند . ايرانيان دانستندكه شكست نظامی شكست نهايی نيست ، شكست نهايی شكست ملی و فرهنگی است. ايرانيان تحت تاثير احساسات ملی برای اينكه در مقابل اقوام ديگر ، |