زردشتيان از نظر توجيه جهان ، ثنوی بوده يا نبودهاند ، از نظر پرستش چهوضعی داشتهاند ؟ فرضا از نظر توجيه جهان و هستی يعنی از نظر توحيد درذات و در خالقيت موحد بودهاند آيا از نظر عمل ، يعنی از نظر عكس العملپرستشی بشر در مقابل پديد آورنده هستی ، روشی توحيد آميز داشتهاند ياشرك آميز ؟ توحيد ذاتی و توحيد در خالقيت مستلزم توحيد در عبادت نيست ، اعرابجاهليت از آن نظر غالبا موحد بودند « و لئن سئلتهم من خلق السموات والارض ليقولن الله »( 1 ) اگر از آنها پرسيده شود آفريننده آسمانها وزمين كيست خواهند گفت : خدا . آنها بتها را خالق و آفريننده نمیدانستندبلكه معبود میدانستند . غالب بت پرستان جهان چنين بودهاند . عليهذافرضا آيين زردشتی را از نظر توحيد ذاتی و افعالی ، آيينی توحيدی بدانيمكافی نيست كه از نظر عبادت و پرستش نيز توحيدی بدانيم . عبادت زردشتيان از قديم الايام در آتشكده و در پيشگاه آتش بوده است .ماهيت اين عمل چيست ؟ آيا اينها واقعا اهورامزدا را در حضور آتشمیپرستند ، يا خود آتش را ؟ همچنانكه عرب جاهليت در عين اينكه میگفت« هؤلاء شفعاؤنا عند الله »( 2 ) اينها شفيعان و وسائط ما در نزد خداهستند ، اقرار داشت كه آنها را میپرستند : " « ما نعبدهم الا ليقربوناالی الله زلفی »" ( 3 ) ما اينها را نمیپرستيم جز برای اينكه ما را بهخداوند متعال نزديك كنند . آقای دكتر معين میگويد : . . . زرتشتيان را نظر به همين تقديس آتش ، ايرانيان مسلمان آتشپرست و آذرپرست خواندهاند ، در صورتی كه آتش به منزله خدای ويژه يارب النوع مستقل نبوده است ، چنانكه در ميان آريائيان پيش از ظهورزردشت بوده ، بلكه همان گونه كه كعبه مورد ستايش مسلمانان پاورقی : ( 1 ) سوره لقمان ، آيه . 25 ( 2 ) سوره يونس ، آيه . 18 ( 3 ) سوره زمر ، آيه . 3 |