صدر تهران را كه قبلا اقامتگاه استادش حكيم قمشهای بود محل اقامت قرارداد و به كار تحقيق و تدريس و تربيت شاگرد پرداخت . رسالهای در (حقيقت وجود ) نگاشته است مرحوم آقا شيخ آقا بزرگ تهرانی كه شرح حال ویرا نگاشته میگويد نسخهای از اين رساله نزد من است ( 1 ) . 4 - ميرزا عباس شيرازی دارابی ، معروف به حكيم عباس . از اساتيدمسلم فلسفه در استان فارس است . شاگرد حكيم سبزواری بوده و قبلا از اودر ذيل نام حكيم سبزواری ياد كرديم . علامه تهرانی مینويسد : در معقول ومنقول بارع بود . اسفار را به خط خود نوشته و از خود بر آن حواشی زدهاست ، دعای كميل و قصيده معروف ميرفندرسكی را شرح كرده است . شيخ احمدشيرازی نجفی معروف به شانه ساز و ميرزا ابراهيم نيريزی كه هر دو ازمدرسان حكمت در شيراز بودهاند از شاگردان او بودهاند ( 2 ) علامه تهرانیمیگويد تاريخ وفاتش را نمیدانم ولی فرصت الدوله شيرازی در آثار العجموفات او را در سال 1300 نوشته است . قبرش در حافظيه شيراز است .5 - جهانگيرخان قشقائی در بزرگی عشق تحصيل به سرش افتاد و دنبال علمرا گرفت تا آنجا كه استاد مسلم فلسفه در اصفهان گرديد . مرحوم خان علاوهبر مقام علمی و فلسفی ، در متانت و وقار و انضباط اخلاقی و تقوا نمونهبوده است تا آخر عمر در همان لباس عادی اولی خود باقی بوده و فوقالعادهمورد ارادت شاگردان و آشنايان بوده است : مرحوم خان شاگرد آقا محمد رضاقمشهای بوده و احتمالا در ابتدای تحصيل حوزه درس ميرزا عبدالجواد حكيمخراسانی مقيم اصفهان و ملا اسماعيل اصفهانی درب كوشكی را درك كرده است( 3 ) . جهانگيرخان پاورقی : ( 1 ) نقباءالبشر صفحه . 845 ( 2 ) نقباء البشر صفحه . 983 ( 3 ) مقدمه آقای همائی بر شرح لنگرودی بر مشاعر ملاصدرا صفحه 11. |