ما فعلا مقتضی نمیبينيم در اين باره بحثی بكنيم ، بعدا در بخش خدماتايران به اسلام اندكی در اين باره بحث خواهيم كرد . نظام خانوادگی در دوره ساسانی چيزی كه بيش از همه دستخوش تصرف و ناسخ و منسوخ وجرح و تعديل موبدان بود " حقوق شخصی " است . مخصوصا احكام نكاح وارثبه اندازه ای پيچيده و مبهم بود كه موبدان هر چه میخواستند میكردند و دراين زمينه اختياراتی داشتند كه در هيچ شريعتی به روحانيان ندادهاند ( 1 ). تعدد زوجات در دوره ساسانی جاری و معمول بوده است . زردشتيان عصراخير درصدد انكار اين اصل هستند ، ولی جای انكار نيست ، همه مورخيننوشتهاند ، از هرودوت يونانی و استرابون در عصر هخامنشی گرفته تا مورخينعصر حاضر : هرودوت درباره طبقه اشراف عهد هخامنشی میگويد : هر كدام از آنها چند زن عقدی دارند ولی عده زنان غير عقدی بيشتر است (2 ) . استرابون درباره همين طبقه میگويد : آنها زنان زياد میگيرند ، و با وجود اين زنان غير عقدی بسيار دارند ( 3) . ژوستن ، از مورخان عصر اشكانی ، درباره اشكانيان میگويد : تعداد زنان غير عقدی در ميان آنها و به خصوص در خانواده سلطنتی ازپاورقی : ( 1 ) تاريخ اجتماعی ايران ، جلد 2 ، صفحه . 34 ( 2 ) مشيرالدوله ، تاريخ ايران باستان ، جلد ششم ، چاپ جيبی ، صفحه . 1535 ( 3 ) همان ماخذ ، صفحه . 1543 |