- پس زشتيها و پليديها ساخته كيست ؟ - زشتيها و پليديها را انگرامئنيو يعنی اهريمن بدين جهان آورده است .- پس بدينگونه در جهان دو خدا وجود دارد ؟ - آری در جهان دو آفريدگار هست . . " . ولی ظاهرا ماخذ جوزف گئر روايات زردشتی است نه ماخذ تاريخی . اگربخواهيم به روايات سنتی زردشتيان اعتماد كنيم بدون شك بايد زردشت راثنوی بدانيم . چه مدركی از كتاب " ونديداد " كه جزئی از اوستای ساسانیاست بالاتر ؟ در اين كتاب حتی سرزمينها تقسيم شده است ، سرزمينهایپرخير و بركت مخلوق اهورامزدا و سرزمينهای بی خير و بركت مخلوق اهريمنمعرفی شده است . و - چنانكه گفتيم - مختلف بودن مفاد گاتها سبب شده كه دانشمنداندرباره ثنويت و يكتا شناسی زردشت اختلاف نظر داشته باشند . گيرشمن ايران شناس معروف در كتاب " ايران از آغاز تا اسلام ( 1 )میگويد : آيين زردشتی مبنی بر توحيد نبود ، ولی در عهد ساسانی بر اثر نفوذ اديانبزرگ ( مسيحيت ) وحدت را پذيرفت . و بر عكس دو مزيل همچنانكه سابقا نقل كرديم معتقد است كه زردشت بهتوحيد دعوت میكرده است . شهرستانی در الملل والنحل زردشت را موحد میداند . شهرستانی تحت تاثيرعقائد فلسفی و كلامی اسلامی مسئله خير و شر را به نحوی توجيه میكند كه فقطبا انديشههای اسلامی منطبق است نه با انديشههای زردشتی . حقيقت اين است كه اگر توحيد را از همه جهات در نظر بگيريم بسيارمشكل است كه بتوانيم آيين زردشت را يك آيين توحيدی بدانيم . پاورقی : ( 1 ) به نقل كتاب مزديسنا و ادب پارسی ، ص . 264 |