همان منطقه زيسته است ، تاريخ وفاتش مجهول است . اينقدر معلوم است كهاستاد سفيان ثوری متوفی 161 بوده است . ظاهرا اول كسی است كه به نام (صوفی ) خوانده شده است . سفيان گفته است : اگر ابوهاشم نبود من دقايقريا را نمیشناختم . و شقيق بلخی . شاگرد ابراهيم ادهم بوده است . بنابر نقل ريحانةالادب وغيره از كتاب كشفالغمه علی بن عيسی اربلی و از نورالابصار شبلنجی ، درراه مكه با حضرت موسی بن جعفر عليهالسلام ملاقات داشته و از آن حضرتمقامات و كرامات نقل كرده است . در سال 153 يا 174 يا 184 درگذشتهاست . ذ - معروف كرخی . اهل كرخ بغداد است ، ولی از اينكه نام پدرش (فيروز ) است به نظر میرسد كه ايرانیالاصل است ، اين مرد از معاريف ومشاهير عرفا است میگويند پدر و مادرش نصرانی بودند و خودش به دستحضرت رضا عليهالسلام مسلمان شد و از آن حضرت استفاده كرد . بسياری ازسلاسل طريقت ، برحسب ادعای عرفا ، به معروف كرخی و به وسيله او بهحضرت رضا و از طريق آن حضرت به ائمه پيشين تا حضرت رسول میرسد و بدينجهت اين سلسله را سلسلةالذهب ( رشته طلائی ) میخوانند ذهبیها عموما چنينادعائی دارند . وفات معروف در حدود سالهای 200 تا 206 بوده است .ح - فضيل بن عياض . اين مرد اصلا اهل مرو است ، ايرانی عرب نژاد استمیگويند در ابتدا راهزن بود ، يك شب كه برای دزدی از ديواری بالا رفتيك آيه قرآن كه از شب زندهداری شنيد او را منقلب و تائب ساخت .كتاب مصباح الشريعه منسوب به او است و میگويند آن كتاب ، يك سلسلهدرسها است كه از امام صادق عليهالسلام گرفته است . محدث متبحر قرن اخير، مرحوم حاج ميرزا حسين نوری در خاتمه مستدرك به اين كتاب اظهار اعتمادكرده است فضيل در سال 187 در گذشته است . قرن سوم الف - با يزيد بسطامی ( طيفوربن عيسی ) از اكابر عرفا و اصلا اهل بسطاماست |