و دانشكده علوم معقول و منقول به تدريس پرداخت . از حدود سال 1365 كهمدرسه عالی سپهسالار نام دانشگاه روحانی يافت در آنجا مشغول تدريس شد وتقريبا تا پايان عمرش ادامه يافت . مرحوم عصار مردی خوش محضر و بذلهگو بود ، هيچ چيز را به جد نمیگرفتاز مرحوم عصار آثاری در وحدت وجود و بدا و علمالحديث و تفسير باقیمانده است ، بعضی از آن آثار اخيرا چاپ شده است . معظمله در سال 1394درگذشت ( 2 ) . طبقه سی و سوم اين طبقه ، طبقه اساتيد خود ما هستند ، ما به ملاحظاتی از ترجمه اينطبقه در حال حاضر خودداری میكنيم و به وقت ديگر و فرصت مناسبتری موكولمیكنيم . اين طبقهبندی ، نظر به اينكه اولينبار است كه صورت میگيرد و تاكنوننديدهايم كسی ديگر به اين شكل بررسی كرده باشد ، طبعا خالی از نقصنخواهد بود . اولين نقص اينست كه جامع نيست . افراد بسياری از قلمافتادهاند يا خود از قلم انداختهايم . زيرا غرض ذكر همه حكما يا حكيممشربان دوره اسلامی نيست . جمعآوری همه آنها كار آسانی نيست . قصد ماتنها متوجه افرادی است كه تأثير روشنی از راه تأليف ، يا تدريس وتربيت شاگردان در نسل بعدی داشته و پرچمدار اين فن بوده و در ادامه واستمرار اين بخش عظيم فرهنگی اسلامی نقش مثبتی داشتهاند . در پايان ،يادآوری نكاتی را لازم میدانيم : 1 - اين طبقهبندی مانند هر طبقهبندی ديگر تقريبی است . هر چند بامعيار استادی و شاگردی ، انجام يافته . ما میدانيم كه افرادی كه از يكاستادپاورقی : ( 1 ) تاريخ مدرسه سپهسالار ، تاليف ابوالقاسم سحاب صفحه 169 - 170 وبرخی اطلاعات مستقيم . |