بوده و به فلسفه ملاصدرا اعتقاد چندانی نداشته است . وی اهل اصفهان استو به تهران مهاجرت كرده است ، جلوه شاگرد ميرزا حسن نوری و ميرزا حسنچينی از شاگردان ملاعلی نوری است . گويند جلوه ابتدا كه به تهران آمد بهقصد رفتن به سبزوار و استفاده از محضر حاجی سبزواری ( كه نيم طبقه بر اومقدم است ) بود ولی منصرف شد و در تهران رحل اقامت افكند . جلوه وحكيم قمشهای و آقاعلی مدرس سه مدرس نامداری بودند كه حوزه تهران دراواخر قرن سيزدهم و اوايل قرن چهاردهم بر محور وجود آنها میگرديد . ولیدو رقيب جلوه بر او از نظر علمی تقدم داشتهاند ، غالبا شاگردان آنهامانند افرادی كه در ذيل نام حكيم قمشهای ياد كرديم مشتركند و شاگردان هرسه نفر بودهاند . طبقه سی و يكم 1 - ميرزا هاشم اشكوری رشتی از اساتيد مسلم فلسفه و عرفان زمان خودبوده و شاگردان بسياری از حوزه پربركتش برخاستهاند . او يكی از اركانیاست كه واسطه انتقال فلسفه و عرفان به طبقات بعدی است . شهرتش وامتيازش از هم طبقههايش به تخصص در عرفان نظری است . مصباح الانسفناری را كه شرح مفتاح الغيب قونوی است حاشيه كرده و چاپ شده است .متاسفانه آنقدر بد چاپ شده كه يك جفت چشم بها میگيرد . حكيم اشكوری ازشاگردان حكيم قمشهای و آقاعلی مدرس و ميرزای جلوه بوده است وی در سال1332 درگذشته است . 2 - ميرزا حسن كرمانشاهی . معاصر اشكوری و شاگرد سه استاد مسلمفوقالذكر است . او نيز شاگردان بسيار تربيت كرده است و از اركانانتقال فلسفه به طبقات متاخرتر است . وی در سال 1336 درگذشته است .3 - ميرزا شهابالدين نيريزی شيرازی ، شاگرد حكيم قمشهای و ميرزای جلوهبوده و در فقه و اصول نيز مهارت داشته است . او نيز در عرفان نظری محيیالدينی يد طولا داشته است . حكيم نيريزیمدرسه |