بوده است . آقای سيد علی بهبهانی در مقالهای كه تحت عنوان ( فلسفه و شرح حال ونقد آثار ميرداماد ) نوشتهاند میگويند ( فخرالدين محمد حسينی استرابادیمعاصر شاه طهماسب ( 918 - 984 ) به نوشته اسكندر بيك از بزرگان سماكاستراباد بوده ، از فحوای كلام وی استفاده ميشود كه ميرداماد مجلس درساو را دريافته ولی از لحاظ زمان هم طراز او نبوده ( ؟ ) وی را در مقابلمحقق خفری محقق فخری میگفتهاند ( 1 ) . محدث قمی در الكنی و الالقاب نيز از اين شخص به عنوان استاد ميردامادياد میكند ، همچنين ريحانة الادب . ولی اتفاقا از فرد ديگری نيز عينا بههمين نام ( فخرالدين استرابادی حسينی ) در همين عصر ياد شده كه او نيزاهل معقول بوده ، الهيات و جواهر و اعراض شرح تجريد قوشجی را حاشيهكرده است ( 2 ) . و بنابر نقل آقای علی دوانی ، حاشيه دوانی بر تهذيب المنطق را نيزحاشيه كرده است ( 3 ) . ابتداء به نظر میرسد كه دو نفر به اين نام نيستيك ، نفر است ، ولی صاحب الذريعه ( 4 ) تصريح میكند كه اينها دو نفرند: به علاوه فخرالدين سماكی محمدبن الحسن است و آن ديگری محمدبن الحسين .ما اطلاع بيشتری از اساتيد معقول ميرداماد نداريم ، اينكه فخرالدينسماكی ( محقق فخری ) نزد چه كسی تحصيل كرده و شاگردان ديگرش چه كسانیبودهاند و در چه سالی درگذشته است چيز درستی نمیدانيم . گويند شاگردغياثالدين منصور پاورقی : ( 1 ) دفتر سوم و چهارم مقالات و بررسيها نشريه دانشكده الهيات ومعارف اسلامی صفحه . 27 ( 2 ) ريحانةالادبج 4 صفحه . 304 ( 3 ) شرح حال جلالالدين دوانی صفحه . 165 ( 4 ) الذريعهج 1 ص . 99 |