او جامعتر و كاملتر است . اين كتاب در ايران وسيله مرحوم بديعالزمانفروزانفر ترجمه شد و بنگاه ترجمه و نشر كتاب چاپ و منتشر كرد . وی عمرطويل كرده و در سال 581 درگذشته است . 3 - قاضی ابو الوليد محمدبن احمدبن محمدبن رشد اندلسی ، هم فيلسوفاست و هم پزشك و هم فقيه ، در همه اين رشتهها كتب متعدد دارد . كتابمعروف او شرحی است كه بر ما بعدالطبيعه ارسطو نوشته و چاپ شده است .كتاب فقهی معروفش ( بدايةالمجتهد ) است كه چاپ شده . مجموعه رسائلفلسفی وی را در بمبئی چاپ كردهاند . اروپائيان برای او در فلسفه مقامیدر حد ابن سينا قائلند ، ولی آراء او در ميان فلاسفه اسلامی ارزش ندارد .يكی از كتب معروف او تهافت التهافت است كه تهافت الفلاسفة غزالیرا رد كرده است . كتاب بیارزشی است . وی فوقالعاده نسبت به ارسطومتعصب است و بهمين جهت با ابن سينا كه چنين تعبدی در برابر ارسطوندارد و آراء شخص خود را دخالت داده است مخالف است . ارنست رنانفيلسوف معروف فرانسوی كه معارضاتش با مرحوم سيد جمالالدين اسدآبادیمعروف است ، كارهای زيادی در زمينه شناخت ابن رشد انجام داده است .وی در سال 595 درگذشته است . 4 - مجدالدين جيلی ، درباره اين مرد اطلاع زيادی نداريم ، همين قدرمیدانيم در مراغه تدريس میكرده و امام فخر رازی نزد او تحصيل كرده است( 1 ) و همچنين شهابالدين سهروردی نيز در آغاز تحصيلش از محضر او درمراغه استفاده كرده است ( 2 ) ظاهرا هم حكيم بوده و هم متكلم و هم فقيهو اصولی . ياقوت در معجم الادبا ضمن شرح سهروردی او را با عناوين فقيه ،اصولی ، متكلم ، میستايد ( 3 ) . پاورقی : ( 1 ) عيون الانباءج 3 صفحه . 34 ( 2 - 3 ) معجمالادباءج 7 صفحه . 269 |