بستايند . ابوريحان از كسانی است كه عمر نسبة طويل ( قريب هشتاد سال ) يافته وتمام وقتش وقف علم بوده است ، جز به علم به كار ديگر ( وزارت و غيره) نپرداخته است . او در سال فقط دو روز تعطيل داشته است . ابوريحان و ابن سينا در حدود سال 400 در خوارزم با يكديگر ملاقاتداشتهاند ، ابوريحان چند سالی از بوعلی بزرگسالتر بوده و در حدود هيجدهسئوال در مسائل فلسفی و غيره كه برخی از آنها اعتراض به ارسطو است ازبوعلی كرده است ، بوعلی به آنها پاسخ گفته و تدريجا كار اندكی به خشونتكشيده است ( 1 ) ولی اهل تحقيق مدعی هستند كه اين سئوالات بعد از رفتنبوعلی از خوارزم بوده است . ابوريحان در كتاب الاثارالباقية آنجا كهاشاره به برخی سؤالات خود از بوعلی میكند ، از او به عنوان ( الفتیالفاضل ) ( جوان فاضل ) ياد مینمايد . ابوريحان به مبانی اسلامی سخت معتقد و پابند بوده است ، در نوشتههایخود عموما مانند يك مؤمن واقعی از دين مقدس اسلام ياد میكند و به تناسبآيات كريمه قرآن را میآورد . او مخصوصا احساسات ضد شعوبيگری داشت و دربرخی نوشتههای خود سخت از شعوبيگری اظهار تنفر مینمايد ( 2 ) . ابوريحانبه احتمال زياد شيعه بوده است . 3 - ابوعلی حسين بن عبدلله ابن سينا ، اعجوبه دهر و نادره روزگار .شناختنش پاورقی : ( 1 ) اين بنده قسمتهای فلسفی اين پرسشها را به علاوه برخی پرسشهای ديگركه احتمالا آنها هم از ابوريحان است مورد بررسی قرار داده و در نشريهایبه نام بررسيهائی درباره ابوريحان بيرونی از طرف دانشكده الهيات ومعارف اسلامی چاپ شده است . ( 2 ) برای بدست آوردن اطلاعی ولو اجمالی از كارهای ابوريحان رجوع شودبه كتاب بررسيهائی درباره ابوريحان بيرونی ، نشريه دانشكده الهياتخصوصا مقاله آقای مجتبی مينوی و به كتاب نظر متفكران اسلامی دربارهطبيعت تأليف دكتر سيد حسين نصر . |