رياضيدانان آورده است . ابواحمدبن كرنيب هم متكلم بوده و هم فيلسوف ،و هم طبيب ، مطابق آنچه در نامه دانشوران آمده در هر دو قسمت ( كلام وفلسفه ) تدريس میكرده و شاگردان و تلامذهای داشته و شخصيت ممتازی بهشمار میرفته است . ابن النديم میگويد : " در نهايت فضل و معرفت وورود در علوم طبيعی قديم بود " ( 1 ) عين عبارت ابن النديم در تاريخالحكماء ابن قفطی و عيون الانباء ابن ابی اصيبعه تكرار شده است ، ولیمسعودی چنانكه ديديم او را هم طبقه ابوبشر متی ، و در طبقه بعد از قويریو مروزی شمرده است ، بعيد نيست كه نزد آنها تحصيل كرده باشد ، هر چندگفته میشود ابوبشر متی نزد ابن كرنيب تحصيل كرده است ، تاريخ ولادت ووفات ابن كرنيب و همچنين اساتيد او و شاگردان او دقيقا معلوم نيستلهذا محتمل است كه از طبقه دوم به شمار آيد . كتابی كه از او ياد ميشود ، كتابی است در رد ثابت بن قره در مسألهفلسفی معروف كه هم اكنون نيز در كتب فلسفه طرح میشود و آن " لزوم ياعدم لزوم تخلل سكون ميان دو حركت متضاد " است . در تاريخ الحكماء ابنقفطی و عيون الانباء ابن ابی اصيبعه و به تبع آنها در نامه دانشوران "حركتين متساويتين " ضبط كردهاند كه البته غلط است ، صحيح همان است كهدر الفهرست آمده است : ( حركتين متضادتين ) . 4 - ابوبشر ، متی ابن يونس ( يونان ) نصرانی منطقی بغدادی . ابنالنديم درالفهرست میگويد " يونانی " است و اهل ( ديرقنی ) ديرقنیمطابق آنچه در نامه دانشوران مینويسد همان دير مرماری است كه ( اسكولمرماری ) ( مدرسه مرماری ) هم خوانده میشود و در نزديك بغداد است . ابنالنديم میگويد : رياست منطقيين در عصر خودش به او منتهی شد و هم اومیگويد كه ابوبشر نزد ابراهيم قويری و ابی احمد بن كرنيب و دو نفر ديگربنام دو فيل ( روفيل - روبيل ) و بنيامين تحصيل كرده است . پاورقی : ( 1 ) الفهرست ، صفحه . 381 |