به شمار میرود . قبروی در اجمير همه ساله زيارتگاه صدها هزار مسلمان و هندواست . طريقه سهرورديه كه متعاقب چشتيه در هند به وجود آمد ، از جهت ملاحظه و تأكيد زياد در انجام دستورات دينی با چشتيه اختلاف سليقه داشت ، زيرا سهرورديه با انواع رقص و سماع مخصوص كه در ساير فرق صوفيه متداول بود مخالفت میكردند . علاوه بر اينها دو طريقه مشهور ديگر نيز به نامهای قادريه و نقشبنديه در دوره پيش از مغول به هند آمده و نفوذ كامل به دست آوردند ( 1 ) اين صوفيان كه اسلام را در آن منطقه نشر دادند عموما و يا غالبا ايرانی بودند . راجع به معينالدين چشتی كه نامش در گفته بالا آمده است ، نظر به تاثير فوقالعا دهای كه اين مرد ايرانی عارف مشرب در اسلام قاره هند داشته است ما عين نوشته دانشمند متتبع محقق جناب آقای عزيزالله عطاردی را كه مخصوصا برای اين كتاب تهيه كردهاند ، ضمن اظهار سپاسگزاری از معظم له ، در اينجا نقل میكنيم معظم له ضمنا از يك عارف ايرانیالاصل معروف ديگر به نام نظامالدين اوليا كه او نيز تاثير عظيمی در اسلام قاره هند داشته است ياد كردهاند كه عينا آورده میشود : خواجه معينالدين چشتی هروی در قرن ششم هجری در سيستان ( 2 ) متولد شد و در همانجا به فرا گرفتن علم و دانش پرداخت و سپس به چشت هرات پاورقی : |