بود . گويند ابومسلم در مجلس منصور آنگاه كه مورد عتاب قرار گرفت ، ازخدمات خويش در راه استقرار خلافت عباسی سخن راند و كوشش كرد بايادآوری خدمات خود منصور را رام كند ، منصور پاسخ داد كه اگر كنيزی براين امر دعوت میكرد موفق میشد ، و اگر تو به نيروی خودت میخواستی قيامكنی از عهده يك نفر هم برنمیآمدی . هر چند در بيان منصور اندكی مبالغه است ، اما حقيقت است و به هميندليل منصور توانست ابومسلم را در اوج عزت و قدرتش بكشد و آب هم ازآب تكان نخورد . عباسيان با تحريك احساسات اسلامی ايرانيان قيام را رهبری كردند و آنجاهم كه با قرائت آيه " « اذن للذين يقاتلون بانهم ظلموا »" مظالمامويان را بر میشمردند بيشتر از مظلوميت آل محمد سخن میگفتند تامظلوميتهای خود ايرانيان . در سال 129 روز عيد فطر كه سياه جامگان علنا در بلاد ماوراءالنهر قيامكردند ، قيام خويش را ضمن خطبه نماز عيد اعلام كردند و نماز عيد را مردیبه نام سليمان بن كثير كه خود عرب است و ظاهرا از دعاه عباسيان استخواند . شعار اين قوم كه هدف آنها را مشخص میكرد آيه كريمه : " « يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثی و جعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا ان اكرمكم عند الله اتقاكم »" بود . و به مناسبت كلمه" شعوبا " كه در اين آيه كريمه آمده است و بنا به گفته مفسرين اشارهبه مردمی است كه اجتماعاتشان رنگ قبيلهای ندارد ، ايرانيان كه طرفدارتسويه و مخالف تبعيض بودند " شعوبيه " ناميده شدند . اين نوع عكسالعمل در مقابل آن انحراف عربی ، صد درصد اسلامی و نشانهصميميت ايرانيان نسبت به اسلام بود . اگر ايرانيان نسبت به اسلامصميميت |