سفيد پوش بلند است . ايرانشاه با صدها خدام خود ياد آور آتشكدههای شيزوری و استخر بافر و شكوه ساسانيان است ( 1 ) . هيچ كس باور میكند كه در اين قرن مردی كه مدعی مقام استادی دانشگاهاست تا اين حد تجاهل كند ؟ نمیدانم جهالت است يا تجاهل ؟ اما رویاستعمار سياه با دست پروردگانش . مزديسنا و ادب پارسی آقای دكتر محمد معين ، عفی الله عنه و عافاه ، كتابی به همين نام وعنوان نوشتهاند و ما در بحثهای خود زياد از آن استفاده و نقل كردهايم .هدف اين كتاب آن چنانكه نام كتاب و مقدمه نويسنده كتاب حكايت میكنديك امر ساده علمی است : نشان دادن انعكاس لغات مزديسنايی و انديشههایمزديسنايی در ادبيات فارسی . از نظر كارهای علمی و ادبی اين كار كاربسيار مفيد بلكه ضروری است ، ولی هدف اصلی كتاب را آقای ابراهيم پورداود كه استاد راهنمای ايشان بوده و در آنوقت آقای دكتر معين تحت نفوذشديد مشاراليه بودهاند در مقدمه كتاب بيان كرده است . و آن اينكه روحايرانی در طول تاريخ چند هزار ساله خود حتی در دوره اسلام همان روحمزديسنايی است و هيچ عاملی نتوانسته است اين روح را تحت تاثير نفوذخود قرار دهد ، بر عكس ، اين روح آن را تحت تاثير و نفوذ خود قرار دادهاست مثلا : دينی كه از فاتحين عرب به ايرانيان رسيد در اينجا رنگ و روی ايرانیگرفته تشيع خوانده شد و از مذاهب اهل سنت ( كه به عقيده پور داود ،اسلام واقعی همان است ) امتياز يافت ( 2 ) . از نظر پور داود عامل اصلی مؤثر در روحيهها اقليم و نژاد و زبان است ،پاورقی : ( 1 ) به نقل مزديسنا و ادب پارسی ، صفحه 358 - . 359 ( 2 ) مقدمه پورداود بر مزديسنا و ادب پارسی . |