میانجامد و آن از سيزده قسم آتش مختلف تشكيل میشود و در خود جوهر آنهارا كه به منزله روح همه آتشها میباشد تمركز میدهد . تهيه و تصفيه اينآتشها مستلزم تشريفات مختلف است كه در " ونديداد " ( يكی از اجزایاوستای ساسانی ) توضيح داده شده است . طبق سنت زردشتيان هر يك ازحوزهای بهدينان بايد آتش بهرام داشته باشد . بعضی دستوران ( روحانيان زردشتی ) معتقدند كه فقط يك آتش بهرام بايدباشد چه آن شاه است و چند پادشاه در اقليمی نگنجند . . . وی چون شاهاست " اريكه " ای لازم دارد بدين منظور شش قطعه چوب صندل را دو بدومنظم كرده روی يكديگر بشكل اريكهای پله دار قرار میدهند ( 1 ) .آری اين است قسمتی از مراسم و تشريفات و تعظيم و تقديس آتش در ميانزردشتيان . من فعلا كاری ندارم كه اين عمليات از نظر توحيدی چه وضعی داردآيا شرك است يا توحيد ؟ بت پرستی است يا خدا پرستی ؟ اما مايلم توخواننده محترم چند لحظه از نظر منطق درباره اين مراسم بينديشی ، ببينیخرافی تر از اينها هم كاری در جهان هست ؟ آنوقت مقايسهای كن اينها رابا عبادت اسلامی : با نماز اسلام ، با اذان اسلام ، با جمعه و جماعت اسلام، با حج اسلام ، با مسجد و معبد و مراسم عبادت اسلام ، با مضامين اذكار واوراد و تسبيحها و تحميدهای اسلامی آنگاه ببين تفاوت ره از كجاست تابكجا . و سپس ببين آيا مردم ايران حق داشتند كه با آشنا شدن با تعليماتاسلامی يكباره به همه اينها پشت كردند يا نه ؟ در خاتمه اين بحث بد نيست ناله يك جغد را در اينجا منعكس كنيم و بهعموم خوانندگان ارزش اين نالهها را بفهمانيم . ابراهيم پورداود درباره آتشكده شهر نوساری هندوستان كه به نام ايرانشاه پاورقی : ( 1 ) صفحات 355 - . 357 |