اما آن می " هوم " را رامش راستی همراه است . مستی " هوم " سبكسازد هر آن مردمی كه هوم را چون پسر ( فرزند ) خردسالی نوازش كنند هومخود را برای آنان آماده ساخته به تنشان درمان میبخشد . بار ديگر برگرديم به مسئله اصلاحات زردشت ، در كتاب تاريخ اديانتاليف جان ناس ترجمه علی اصغر حكمت مینويسد : خير و صواب از مد نظر عملی زردشت آن است كه زمين را كشت و زرع كنندو غلات و سبزيجات بپرورانند ، گياهان مضره و علفهای هرزه را ريشه كنسازند ، اراضی باير را آباد كنند و زمينهای خشك را آب دهند . جانورانسودمند و بويژه گاو را كه برای كشاورزی حيوانی مفيد است به مهربانی وشفقت نگاه دارند و علوفه دهند . خلاصه آنكه آدم خوب و خير هميشه راستگوو از دروغ بيزار است . بر خلاف آدم بدو شرير كه خلاف اين اعمال را پيشهخود میسازد و ابدا پيرامون عمل كشاورزی و زراعت نمیگردد ، زيراانگرامئنيو ( روان پليد ) هميشه با اعمال فلاحتی سودبخش دشمن است .و هم او مینويسد : زردشتيان قديم در مناجاتهای خود میگفتهاند : " من ديو را دشمن میدارمو مزدا را میپرستم . من پيرو زردشت هستم كه دشمن ديوان و پيامبر يزدانبود روانهای مقدس " امشاسپندی " را میستايم و نزد خداوند دانا پيمانمیبندم كه هميشه نيكی و نيكوكاری پيشه كنم راستی را برگزينم ، با فرهايزدی بهترين كار را در پيش گيرم ، در باره گاو كه از عطاهای خير فرداست مهربان باشم ، قانون عدالت و انوار فلكی و پرتوهای آسمانی كه منبعفيض يزدانیاند محترم شمارم من فرشته ارمی تی ( سپند ارمذ ) كه پاك ونيكو است برمیگزينم ، اميد كه او از آن من باشد ، از دزدی و نابكاری وآزار به جانوران و ويرانی |