فقط از ماضی آگاه بود رضا داد ، آنگاه اوهرمزد به او پيشگويی كرد كه اينجدال با شكست عالم ظلمت خاتمه خواهد يافت . از استماع اين خبر اهريمنسخت متوحش شد و مجددا به عالم تاريكی در افتاد و سه هزار سال در آنجابی حركت بماند اوهرمزد در اين فرصت دست به آفرينش جهان زد و چون كارخلقت به پايان رسيد ، گاوی را بيافريد كه موسوم به گاو نخستين است ،پس آنگاه انسانی بزرگ خلق كرد به نام گيومرد " كيومرث " كه نمونهنوع بشر بود . آنگاه اهريمن به آفريدگان او حمله برد و عناصر را بيالود وحشرات و هوام ضاره را بيافريد اوهرمزد در پيش آسمان خندقی كند . اهريمنمكرر حمله كرد و عاقبت گاو و گيومرد را بكشت ، اما از تخمه گيومرد كهدر دل خاك نهفته بود چهل سال بعد گياهی رست كه اولين زوج آدمی به اسممشيگ و مشيانگ از او بيرون آمد دوره آميزش نور و ظلمت كه آن راگميزشن گويند شروع شد . انسان در اين جنگ خير و شر به نسبت اعمال نيكيا بد خود از ياران نور يا از اعوان ظلمت شمرده میشود ( 1 ) . اكنون باز گرديم به اصلاحات زردشت : همه كسانی كه زردشت را يكشخصيت حقيقی و تاريخی میدانند اعتراف دارند كه زردشت در جامعه خوداصلاحات اقتصادی و اعتقادی و اجتماعی به عمل آورد . اصلاحات زردشت يكی در ناحيه منع پرستش ديوان است ، زردشت تنها بهپرستش اهورامزد دعوت ميكرده است و ديوان را پليد و ملعون و غير قابلپرستش میدانسته است ، زردشت قربانی گاو و هر حيوان ديگر را منع كردهاست . دومزيل در مقالهای كه در كتاب " تمدن ايرانی " دارد مینويسد : پاورقی : ( 1 ) ايران در زمان ساسانيان ، صفحه 168 - . 169 |