بودند و بين سال 148 تا 191 در " كركوك " فعلی آثاری از وجود آنها هست ، اگر چه هنوز در ايران مذهب مسيح تشكيلات رسمی به خود نداده بود ولی مسيحيت توجه بسياری از ايرانيان خصوصا شخص مانی را به خود جلب كرد ( 1 ) . ايضا در همان كتاب تحت عنوان : " دين مسيح در ايران عهد ساسانی " مینويسد : در بيزانس امپراطور و دربار و تمام جامعه مسيحی بودند . در ايران گذشته از اينكه عملا قدرت در دست زردشتيان بود ، اصولا از ابتدای عهد ساسانی دولت هم از دين زردشت كه دين رسمی بود حمايت میكرد عدم تعصب درباره مسيحيان از ابتدای ظهور دين مسيح به وجود نيامده بود . در زمان شاپور دوم كه از نظر سياسی با كنستانتين دشمنی داشت ، وضع مسيحيان ايران بسيار سخت بود . . . در ابتدای مسيحيان به شدت مورد آزار قرار گرفتند بدون محاكمه يا بعد از محاكمه مختصری آنها را به شهادت میرساندند يا به طريق بسيار شديدی عذاب میدادند . شرح شكنجه شهدای مسيحی به زبان شامی به دست ما رسيده و نشان میدهد چگونه اين مسيحيان كه امروز نام آنها را فراموش كردهايم با قدرت و شجاعت شهيد شدهاند ، ولی به زودی مقامات رسمی به اين مطلب پی بردند كه اين مسيحيان پر تجربه از اتباع مناطق فرعی و خارجيهای نافرمان كه هر ساعت خيانت میكردند نبودند ، بلكه از ايرانيان حقيقی بودند كه در زمان سابق از طرفداران جدی مذهب زرتشت محسوب میشدند و بعضی از آنها از اشخاص بسيار برجسته و مشهور بودند كه در ميهن پرستی آنها شكی نبود ، فقط در حفظ عقيده خود بسيار ثابت قدم بودند . از آن به بعد قوای انتظامی تصميم گرفت پاورقی : |