آنكه ملل مختلف جهان ، اسلام آورند چنين مطلبی در خود اسلام مطرح بودهاست يا خير ؟ . مطالعه در قرآن و سنت قطعی رسول اكرم میرساند كه اولا مقامات معنوی وآسمانی و ولايتی برخی از بندگان صالح حق مورد تأييد قرآن كريم است .ثانيا قرآن كريم تلويحا و تصريحا ولايت و امامت را تأكيد كرده است وبه علاوه رسول اكرم نيز عترت طاهرين خود را به اين مقام معرفی كرده است.پيش از آنكه اعراب مسلمان با ملل ديگر برخورد كنند و عقايد آنها دريكديگر تأثير كند ، در متن اسلام چنين مسائلی مطرح بوده است . آيه كريمه: " « ان الله اصطفی آدم و نوحا و آل ابراهيم و آل عمران علی العالمينذرية بعضها من بعض و الله سميع عليم » " كم و بيش ناظر به مقاماتولايتی بعضی از افراد بشر است . اساس مذهب تشيع در قرآن و سنت قطعیاست و جای هيچگونه ترديدی از اين نظر نيست . ما در اينجا نمی توانيموارد اين بحث شويم گو اينكه ميدان باز و وسيعی دارد زيرا به مطلب موردبحث ما مربوط نيست ، آنچه مربوط به اين بحث است رابطه ايرانيان باتشيع است . بحث در ادعای بعضی از مستشرقين و اتباع و اذناب آنهاست كهمیگويند مذهب تشيع از طرف ايرانيان به عنوان عكسالعملی در مقابل اسلام، ابتكار و اختراع شد و ايرانيان مذهب شيعه را از اين جهت خلق كردند تادر زير پرده تشيع عقايد كهن خود را كه بدان علاقه و ايمان داشتند حفظ ونگهداری كنند . مطلب ديگر اينست كه بعضی از ملل ، پس از آنكه از لحاظ سياسی و نظامیمغلوب ملتی ديگر میگردند ، عقايد و افكار خود را آگاهانه در زير پردهنگهداری میكنند ، و اين خود نوعی مقاومت است در برابر قوم غالب برخیاز مستشرقين و برخی از ايرانيان كه از آنان الهام میگيرند معمولا ادعامیكنند كه ايرانيان ، تشيع را برگزيدند تا عقايد كهن خود را در زير پردهتشيع حفظ و نگهداری كنند . ما هم اين مطلب را از همين زاويه تجزيه وتحليل میكنيم . |