30 قوله عليه السلام : و لا تعدو الى قوله الشّهوات :
شما پيش از اين معناى غفلت و بى خبرى را دانستهايد ( پس تكرار آن لزومى ندارد ) و امّا معناى بلادت و
[ 761 ]
كند فهمى ، طرف تفريط فضيلت ذكاوت و تيز هوشى است ، ذكاوت و بلادت هر دو از ويژگيهاى بدن بوده و از طريق جسم حاصل مىشوند ، شهوات و خواستههاى نفسانى نيز امورى وابسته به بدن مىباشند . چون فرشتگان آسمان از جسم و جسمانيات بدورند ، پس هيچ يك از امور فوق بر قصد و توجّهشان به حق عارض نمىشود ، غفلت و بلادتى در آنها نيست ، تا موجب دورى فرشتگان از توجّه به خداوند شود و شهوات همّت آنها را با تيرهاى فريبشان هدف نمىگيرند .
لفظ « انتضال » كه بمعنى رمى كردن با تير مىباشد ، از جاذبههاى كمياب شهوانى است كه ، نفس ناطقه انسانى را بدام انداخته ، و آن را با خوارى و ذلّت به قرارگاه دوزخ سوق مىدهد .