قوله عليه السلام : و لو قد فقد تمونى إلى قوله المسئولين :
مقصود از « كرائه الأمور » در عبارت امام ( ع ) امورى است كه مردم از آنها كراهت دارند و آنها را نمىپسندند . و « حوازب الخطوب » كنايه از مصيبتهاى مهمّى بود كه در آينده بر مردم وارد مىشد . و سر افكندگى سؤال كنندگان به دليل حيرت و سرگردانيى بود كه نسبت بعواقب خطرات مصيبتهاى آينده و چگونگى رهايى يافتن از آنها داشتند .
منظور از « فشل » و درماندگى بسيارى از مسئولين ، شانه خالى كردن از پاسخ ، بدليل جهل و نادانيشان از عاقبت كار ، و پرسشهاى مطروحه و خواست جواب از آنها مىباشد .