فرمود : دعونى و التمسوا غيرى
مرا رها كنيد و ديگرى را براى اين امر بجوييد .
مگر نمىبيند كه پس از انكار قبول خلافت امام ( ع ) آنها را توجّه مىدهد كه : فرا روى ما حوادث گوناگون و مشكلى قرار دارد . مقصود حضرت از تذكّر مشكلات آينده ، جلوگيرى از اشكال تراشى است تا وحدت كلمه پيدا كرده برخى از آنها موجب پايدارى ديگران گردند و در نهايت صلاحپذير و آماده رويارويى پيشآمدهاى سخت و دشوار آينده باشند .
علّت نپذيرفتن خلافت ، حوادث ناگوار آينده و پيمان شكنى بعضى از عناصر نامطلوب بود كه در آغاز خلافت اصرار فراوانى بر قبول حكومت امام ( ع )
[ 808 ]
داشتند . مانند طلحه و زبير .
نظر به مشكلات و حوادث آينده بود كه فرمود : به پيشواز امورى مىرويم كه چهرهها و رنگهاى گوناگونى دارد ، بدان هيبت و صلابت كه دلها تحمّل صبر بر آن امور را ندارند و خردها نه تنها پذيراى آنها نيستند ، بلكه از قبول آن امور به دليل مخالفت با شريعت و نظام هستى ابا و انكار دارند . امور آيندهاى كه امام ( ع ) بر آنها واقف و آگاه بود ، اختلاف مردم و تحليلهاى نادرست و شبهات بيهوده و باطلى بود كه بعدها تحقق پذيرفت مانند تهمتهايى كه معاويه و مردم بصره بر آن حضرت زدند و او را متهم به قتل عثمان كردند و يا خوارج او را متّهم به قبول حكميت در جنگ صفّين كردند . چهرهها و رنگهاى مختلفى كه در عبارت حضرت آمده است استعاره بالكنايه از همين اتهامات مىباشد .