شرح
در اين فصل از سخنان خود امام ( ع ) حال بنى اميه و طول زمانى كه حكومت مىكنند و مشكلاتى كه از ناحيه حكومت آنها بر سر مردم مىآيد به تصوير كشيده و با جمله : يظن الظان نهايت رنج و زحمت جامعه را در طول فرمانروايى آنها متذكر مىشود .
در عبارت فوق « حتى يظن الظان . . . » امام ( ع ) براى دنيا اوصافى را به شرح زير بيان مىكند :
1 دنيا « معقولة [ 1 ] » است . دنيا را در دست بنى اميّه به شترى تشبيه كرده است . چنان كه زانوى شتر را بسته و او را حبس مىكنند . بنى اميّه دنيا را به نفع خود عقال و حبس كرده و منافع آن را مىبرند .
2 شير دنيا براى بنى اميّه است . دنيا را به ناقه شير دهى تشبيه كرده است ،
همچنان كه منافع شتر را صاحب شتر و شير آن را شيردوش استفاده مىكند بنى اميّه ناقه دنيا را بخود اختصاص داده و منافع آن را مىبرند .
3 دنيا منافع صاف و خالصش را تقديم بنى اميه مىكند . اينكه دنيا نفع خالص و بى غش خود را به بنى اميّه ارزانى مىدارد نسبت مجازى است ( زيرا دنيا
[ 1 ] عقال زانو بند شتر را مىگويند م .
[ 641 ]
عاقل نيست تا نفع خود را به كسى اختصاص دهد ) .
در عبارت ديگر امام ( ع ) كه فرمود : « دنيا تازيانه و شمشيرش را از مردم بر نمىدارد » نيز نسبت مجازى است و كنايه از شكنجه و قتلى است كه بنى اميّه در دوران حكومت خود بر مردم روا مىدارند . لفظ سبب را به جاى مسبّب به كار بردهاند ، اعمال خشونت بار بنى اميّه به زمان آنها نسبت داده شده است ( كنايه در اداى مقصود از تصريح گوياتر است . ) ( پس از بيان ظلم و تعدّى بنى اميّه ) امام ( ع ) گمان كسى كه پندارش بر ادامه و استمرار حكومت بنى اميّه باشد ، تكذيب كرده ، دوران فرمانروايى آنها ، و لذّت بردن از حكومتشان را ناچيز شمرده ، و كلمه « مجّة » را براى بيان اين تحقير استعاره آورده است ، و به كنايه مىفرمايد : دوران خوش گذرانى آنها به كوتاهى نوشيدن يك جرعه آب است كه هنوز تمام آن از گلو فرو نرفته است . دوران فرمانروايى بنى اميّه پايان مىيابد و تمام آبى را كه براى فرو بردن بدهان برده بودند ناگزير ، بيرون مىريزند .
سپس امام ( ع ) براى تأكيد بر زوال حكومت بنى اميه مىفرمايد : « تمام آنچه بدهان برده بودند بيرون افكنند » كنايه از اين است كه فرمانروايى آنها بزوال كامل مىانجامد . كوتاهى دوران فرمانروايى بنى اميه را بطور استعاره به لقمهاى از غذا تشبيه كرده است ، كه هنوز طعم آن را نچشيده است از دستشان خارج مىشود .
[ 642 ]