3 قوله عليه السلام : و المغبون من غبن نفسه .
مقصود از « غبن » داشتن نفس بر اثر معصيت اين است كه موجب دخول در جهنم مىشود . گويا انسان به
[ 602 ]
پيروى از شيطان ، خود را فريب داده است ، و آنچه از پاداشهاى اخروى و ثواب خداوندى بهرهاش بوده از دست داده و زيان كرده است . با توجّه به اين كه سعادت آخرت با ارزشترين چيزى است ، كه مورد رقابت قرار مىگيرد ، محروم از آن ،
بالاترين زيان را برده است . براى بيان همين منظور امام ( ع ) كلام را به صورت حصر و مبالغه ذكر كرده است . هر چند كلام شكل خبرى دارد ، ولى مفهوم آن نهى از معصيت بوده ، و با بيان غبن نفس ، گناه كردن را امرى نفرتانگيز جلوه مىدهد .