و للّه حكم واقع فى المستأثر و الجازع
آنچه از اين گفتار حضرت بر مىآيد اين است ، كه حكم واقعى خداوند درباره شخص مستبد و خودرأى حكمى مقدّر بوده است كه درباره كشته شدن عثمان به اجرا درآمده ، و به قلم قضاى الهى در لوح محفوظ چنين ثبت
[ 127 ]
بوده است . و حكم مقدّر خداوند درباره بيتابى كنندگان اين بوده كه آنها قاتل عثمان باشند و بدينسان گرفتار جزع و در نتيجه رذيلت شوند .
امام ( ع ) در پايان كلام خود ، حكم اين امور را به خداوند نسبت داده است ، تا آيندگان را توجّه دهد ، كه در جريان قتل عثمان از حمايت هر دو جناح بركنار بوده است . تا ضمن اشاره به علت وقوع قتل كه از ناحيه عثمان خودرأيى و از جانب شورشيان ناشكيبايى و شتابزدگى باشد عدم دخالت خود را ثابت كند .
ممكن است كه منظور از « حكم » حكمى باشد كه در آخرت براى تمام افراد از پاداش و كيفر به عنوان سزاى عمل آنان خواهد بود .
[ 128 ]