تلف نشده ، ولی اگر اسكناس در دست او تلف شود ، مالش تلف شده است، يعنی اگر من از كسی سفته بگيرم و آن سفته از بين برود ، واقعيت امرتغيير نكرده ولی اگر اسكناس بگيرم و از بين برود ، مال من از بين رفتهاست . بنابراين نمیشود گفت سند خودش مالكيت دارد . سؤال : كسی جنسی را میفروشد نقد هزار تومان ، يك ماهه هزار صد تومان ،دو ماه حكم اين عمل چيست ؟ جواب : اين از جنبه ديگر اشكال دارد و آن مشكل عدم تعيين است . يعنیوقتی كه من چيزی را میفروشم بايد مشخص باشد كه نقد است يا نسيه و اگرنسيه است بايد مشخص باشد كه به اين مدت است يا آن مدت به اين قيمتاست يا آن قيمت . اما اينكه بگويم من الان اين جنس را به تو میدهم ،اگر نقد آوردی ، اينقدر بده ، اگر يك ماهه آوردی اينقدر ، اگر دو ماههآوردی ، اينقدر ، قطعا باطل است و منشأ بطلانش هم ربا نيست بلكه غرر وعدم تعين است . سؤال : آيا میتوان گفت ماهيت ربا استثمار است ؟ جواب : ربا و استثمار دو مسئله است . ممكن است چيزی استثمار باشدولی ربا نباشد مثل بيگاری . نتيجه ربا البته همان نتيجه استثمار است .همان طور كه قرآن میگويد ربا ظلم است يعنی تجاوز به حق ديگری است . بهعبارت ديگری ربا خوار به آنچه كه میبرد ، ذيحق نيست . ربا ظلم است ولیهر ظلمی ربا نيست . سؤال : در مورد استدلالی كه درباره مكيل و موزون و در نتيجه اسكناسكردند ، بنده میخواستم يك توضيح بدهم كه اصولا |