است . مسلم دو تا است . سؤال : يك استدلال عقلی درباره حرمت ربا فرموديد كه من درست متوجهنشدم . اصولا پولی كه شما نزد كسی میگذاريد ، آن پول مطرح نيست ، اجازهمصرف پول و اعتبار مطرح است ، اجازه خودش سرمايه است . اين اسكناسهانيستند كه مصرف میشو ند بلكه ارزش اين اسكناسها است كه مصرف میشود .و چه بسا كه آن پول به صورت چك باشد . مثلا قيمت زمين اجازه احداثساختمان يا اجازه كاشت و بهره برداری از زمين است . زمين يك چيز عينینيست . به همين دليل است كه وقتی شهرداری میگويد در فلان منطقه اجازهساختمان نمیدهيم ، قيمت زمين آن منطقه نزديك صفر میشود ، و وقتی كهمیگويد اجازه میدهيم در اينجا ساختمان دوازده طبقه ساخته شود ، قيمت آنبسيار بالا میرود . پول از نوع اجازه است پس عينی نيست . اگر دولتبگويد سكهها باطل است ، ديگر ارزشی ندارند . پول غير از جنس است .بنابراين پول ارزش اعتباری دارد و كسی كه پول خود را قرض میدهد ، درواقع اعتبارش را قرض میدهد و اين كار ارزش دارد و میتواند سود داشتهباشد . به عبارت ديگر پول سرمايه است و هنگامی كه به قرض داده میشودمیتواند مثل اجاره سود داشته باشد . جواب : شما اولا خلط كرديد ميان مسئله ارزش اسكناس و بحثی كه ماكرديم راجع به اموری كه ارزش واقعی دارند . فرض كنيد كه در زمان مااسكناس نيست . طلا كه ارزش دارد ، به اعتبار اينكه يك فلز گرانبهااست . آيا در آنجا كه انسان طلا يا اشرفی خود را به كسی قرض میدهد ، فرقنيست بين اينكه اين طلا يا اشرفی |