س : شما فرموديد امين ضامن نيست مگر اهمال كرده باشد . بعد فرموديداگر ماشينی از كسی گرفتيم و در آن را باز گذاشتيم و دزد آن را برد ، چوندزد خودش عقل و شعور دارد پس ما مقصر نيستيم . اين مسئله چگونه است ؟در حالی كه به هر حال ما اشتباه كردهايم . ج : گفتيم كه در اين مثال شما مقصر هستيد ولی چون مقصرتر از شما وجوددارد . او ضامن میشود و به عهده شما نيست . امين ضامن نيست مگر آنكه اهمال كرده باشد . اينجا هم ما اهمال كردهايمو بايد مقصر باشيم . ج : گفتيم در مواردی كه انسان به واسطه اهمالش يا حتی سببيتش دراتلاف مال تأثير دارد ، فی حد ذاته ضامن است ، ولی وقتی انسانی در اينجادخالت میكند ، چون دخالت او از دخالت اين فرد شديدتر است ، ضمانتاين فرد هم میافتد به گردن او . درست است كه اهمال از شما بوده ولیاهمال شما كه سبب نشده آن مال قهرا تلف شود . اهمال شما سبب شده كهيك انسانی كه دارای اراده و اختيار است بيايد اين كار را بكند .س : بعضی از تصرفات به اين صورت است كه مثلا جنسی از خارج میآيد وگمرك جلوی آن را میگيرد و ضبطش میكند . اين جنس مال صاحبش است ، ولیمأمور گمرك به استناد مقرراتی كه شايد آن شخص قبول نداشته باشد آن راضبط میكند . اينگونه تصرفات چگونه است ؟ ج : مقررات فرق میكنند . اينجا در حقيقت همان مسئله دولت است . اگرما برای دولت حق قائل شويم در حقيقت برای او |