در تفسير آيه احل الله . . . آيه « احل الله البيع و حرم الربا » را دو جور تفسير كردهاند :الف : مشهور بين مفسرين اين است كه ربا اسم است از برای زياده .ب : صاحب مجمع البيان احتمال داده است كه مراد از ربا معاملهای باشدكه در آن زياده است و بنابراين مفاد آيه اين است كه احل الله البيعالذی لا ربا فيه و حرم البيع الذی فيه الربا . بنا بر تفسير اول ربا نوعخاصی عمل اقتصادی است كه در مقابل بيع قرار گرفته است ولی بنابر تفسيردوم چنين نيست . و بر اين اختلاف دو ثمره مترتب میشود : اول اينكه بنابر تفسير اول لازم نمیآيد كه معامله ربوی باطل باشد بلكهفقط تحريم زياده فهميده میشود ولی بنابر تفسير دوم تحريم معامله و بطلانآن از آيه فهميده میشود ( 1 ) . دوم اينكه بنابر تفسير اول حرمت ربا در همه انواع معاوضات خواهد بودولی بنابر تفسير دوم در خصوص بيع است .پاورقی : 1 - جلد 2 " عروه " صفحه . 5 |