مرد است و پولی كه در عوض میدهد . البته تمتع هم طرفينی است . و بهعلاوه ، اگر به خود صيغه ازدواج توجه كنيد ، میبينيد [ با صيغههای ديگر ]فرق میكند . مثلا در بيع شما میگوئيد : بعت هذا بهذا " هذا " ی اولحتما بايد مبيع باشد و " هذا " ی دوم ارزش است . در اجاره هم همينطور است . ولی در باب نكاح شما میگوئيد : زوجت و لازم نيست بگوئيد :زوجت المرأه بهذا الرجل . میبينيد هر دو گونهاش را میخوانند ، هممیخوانند : زوجت موكلتی موكلك و هم میخوانند : زوجت موكلك موكلتی .يعنی هم میگويند من اين مرد را به اين زن تزويج كردم ، و هم میگويند مناين زن را به اين مرد تزويج كردم . يعنی اينطور نيست كه در متن صيغه ،زن شكل كالا را داشته باشد و مهری كه مرد میدهد شكل ثمن را . سؤال : در بيمه شخص ثالث كه اكنون در مورد اتومبيلها از طرف دولتمعمول شده ، افراد را وادار میكنند كه حتما اتومبيلشان را بيمه كنند .آيا اگر اتفاقی افتاد میتوان پول گرفت با توجه به اينكه شخص اين معاملهرا به اجبار انجام داده ؟ جواب : اينكه گفتيد بيمه شخص ثالث اجباری است ، مسئله خوبی است .راجع به بيمه مسئوليت كه در چه حدودی اين كارها واقعا ايجاد مسئوليتمیكند ، آنجا كه تقصير نباشد و خطر باشد ، من در ذهنم بود كه مستقلا بحثبكنيم . البته در كتب فقه ، مثالهايی نظير اين مسئله مطرح است . مثلااين مسئله مطرح است كه شخصی در خانه خود سگ نگاه میدارد . اين سگمیآيد پای كسی را گاز میگيرد . ممكن است آن شخص تقصير هم نكرده باشدولی طبيعت سگ نگاه |