به همان ربائی است كه در مواردی كه انسان بايد كار خير انجام دهد ، ربابگيرد . به عبارت ديگر ناظر به ربای مصرفی و استهلاكی است . ولی در عينحال به نظر میرسد با آن قيدهائی كه دارد مخصوصا در جمله : « لا تظلمون و لاتظلمون »و همچنين جمله : « و ما اتيتم من ربا ليربوا فی اموال الناس فلايربوا عندالله »بايد بگوئيم نه ، از نظر قرآن ربا به طور مطلق ظلم استنه بيرحمی و عدم احسان . ولی عرض كرديم در روايات تعبيراتی آمده استكه آن تعبيرات بيشتر ربا را محدود میكند به ربای مصرفی و استهلاكی ياربای درماندگان . چندين روايت قريب به اين مضمون است كه از جمله يكروايت را الان میخوانم : « عن سماعة قال : قلت لابی عبدالله عليهالسلام : انی رايت الله قد ذكرالربوا فی غير آية و كرره » . [ سماعه میگويد به امام صادق ( ع ) گفتم ] من میبينم خدا ربا را در چندآيه ذكر كرده و تكرار نموده يعنی خيلی اهميت داده « فقال : ا و تدری لمذاك ؟ » فرمود میدانی برای چه ؟ گفتم نه . « قال : لئلا يمتنع الناس مناصطناع المعروف » . برای اينكه جلو كار خير گرفته نشود . يعنی اگر كسیاحتياج داشته باشد البته جای معروف است ظاهر قضيه اين است كه معروفيعنی كمك كردن در جائی كه كسی احتياج دارد و ديگری بايد به او احسان وكمك بكند . خدا ربا را حرام كرده ، اين راه را بسته تا مردم را از طريققرض الحسنه برای يكديگر كارگشائی كنند نه از طريق ربا . در روايت ديگری از حضرت صادق (ع) آمده است : « و علة تحريم الربوا »اينجا كلمهای هست كه خوانده نشد . ظاهرا بالنسبه بود |