لازمه ربا اين است كه با صرف ثروتی محدود از طرف مقترض از مال مقرضلازم میآيد كه مقترض هيچوقت مالك محصول يد خود نباشد ولی اين به تنهايیمثبت ظالمانه بودن جريان نيست زيرا فرض اين است كه پول مقرض در ذمهمقترض منافعی برای مقرض توليد میكند . مگر اينكه خود اين مطلب را دليل بگيريم كه " پول در ذمه " مولدنيست و پول در ذمه اگر ربوی باشد با اجاره بها نيز فرق میكند زيرا اگرمقترض فرضا درآمدش ب ه سطح مخارجش رسيد ، مثلا ماهی صد تومان خرج و صدتومان درآمد داشت ، اگر قبلا ربا میپرداخته است برای هميشه باز بايد ربابپردازد ، زيرا قرض در ذمه او و در ضمان او است و بايد منافع آن رابپردازد ، اگر چه از حالا احتياج به قرض جديد ندارد ، احتياج به منافعجديد پول جديد و در حقيقت اجاره پول جديد ندارد ولی قرض سابق و منافعشپا برجاست ولی اگر قبلا اجاره میپرداخته و از امروز نيازش به اجاره رفعشد به اينكه در خانهای مجانی نشست و يا درآمدش وافی به اجاره بها همهست ديگر برای گذشته نبايد اجاره بدهد ، حد اكثر دينی بر ذمه او باقیمیماند كه البته اين دين محدود خواهد بود . پس چون اجاره متعلق به عيناست و تدريجا از آن استفاده میشود و در ازاء استفاده پول داده میشود ،از هر زمانی كه بینيازی از عين پيدا شد منافع هم قطع و بريده میشود ، ولیربا تعلق میگيرد به ما فی الذمه و آن زمانی هم كه درآمد و خرج مساوی استو انسان در استفاده عملی روز مره احتياج به مال مردم ندارد ، در عين حالبايد منافع پولهای گذشته را بدهد . آيا اينها خود دليل بر اين نيست كه ثروت در ذمه غير ، مولد |