متفاوت است دو جنس بايد فرض كنيم يا يك جنس ؟ و اتفاقا در اينجافقها مسائلی را طرح كردهاند كه قبول كردنش خيلی مشكل است مثلا میگويندهر چيزی كه از يك اصل باشد يك جنس تلقی میشود كه بعد مسئله خيلی بلبشومیشود . مسئله ربای قرضی را بعد طرح میكنيم . به هر حال در ربای معاملی يعنی معاوضه دو شیء هم جنس ، زياده نبايددريافت شود مثلا در معاوضه گندم با گندم بايد هموزن يكديگر بيع و شراءبشود . پای قرض هم در كار نيست . آنوقت مسئله تعويض پول و ارزها بايكديگر قهرا به اينجا مربوط میشود . به علاوه امروز مسئله جديدی مطرح استكه در قديم نبوده . در قديم تعويض پولهای طلا و نقره بوده . سكههای يكمنطقه را با سكههای منطقه ديگر عوض میكردند حالا يا از باب اينكه جنسسكهها مختلف بود و يا از باب اينكه عيارها مختلف بود . ولی امروزگذشته از اين جهت ، مسئله اينست كه پول امروز از نوع طلا و نقره نيست ،اسكناس و . . . است . آيا قواعدی كه در باب تعويض پولهای طلا و نقرههست ، در اينجا هم جاری است يا نه ؟ اين مسائل را به عنوان مقدمه ذكركرديم تا بعد درباره آنها به تفصيل بحث بكنيم . مسئله عمده ، مسئله وام دادن بانك است . بيشتر بحثهای آقای مهندس [بازرگان ] هم در جلسه قبل راجع به همين مسئله بود . من يادداشتهای ايشانرا گرفتم ولی آنقدر قلم انداز نوشته بودند كه بعضی جاها را نتوانستمبخوانم . البته قسمتهايی از آن را خواندم كه اكنون درباره آن بحث میكنيم. در اينجا بايد عرض كنم كه من قبلا چيزی در كلمات مصريها ديده بودم كهتفاوتی ميان دو |