ربا در فروع اصل واحد 1 - آنچه فقها در مسئله " كل ما هو من اصل واحد لا يجوز التفاضل فيه "گفتهاند عجيب است . اولا از روايات دليلی بر كليه مذكوره به نحو كليت وجود ندارد ( 1 ) وآنچه موجود است در چند مثال خاص است نظير حنطه و سويق يا دقيق ، عنبو زبيب ، رطب و تمر ، بختج و عصير ، و از جمله امثله حنطه و شعير استكه خودش موضوع اشكال مستقلی است بالخصوص با تعليلی كه درباره وحدتاصل آنها ذكر شده است . ثانيا بايد ديد مقصود از ربا فضل اقتصادی است يا فضل از لحاظ وزن ياكيل است ؟ شك نيست كه مقصود از ربا در باب قرض همان فضل اقتصادی (يعنی زيادی ارزش ) است چنانكه فقها هم تصريح فرمودهاند كه كل قرض يجرنفعا حرام ولو آنكه زياده از جهت اشتراط وصفی باشد . اكنون بايد ديد آيادر رباء معاملی همپاورقی : 1 - جز مرسل مضمر علی بن ابراهيم : و ما كيل او وزن مما اصله واحدفليس لبعضه فضلا كيلا بكيل او وزنا بوزن ( عروهج 2 ص 29 ) . |