ربا در معدود 1 - مشهور نزد شيعه است كه در رباء معاملی ، ربا در معدود استثنا شدهاست ، بلكه حرمت ربا در معاملات منحصر به مكيل و موزون دانسته شده است. اين مسئله يكی از مشكلترين مسائل باب ربا است ، زيرا صرف معدود بودنيا مكيل و موزون بودن چگونه میتواند ملاك حكم شود ؟ در حالی كه میدانيمملاك حرمت ربا ظلم بودن آن است و بالأخص كه بعضی از اشياء در بلندیمعدود است و در بلد ديگر موزون و يا بر حسب ازمنه تفاوت میكند ( 1 ) .در حالی كه اين تفاوتها صرفا تابع معمول و مرسوم است بدون اينكه تغييرماهوی در معامله ايجاد كند . آيا ممكن است ربای محرم ( به شدتی كهمیدانيم ) بدون ملاكی محلل شود ؟ آيا میتوانيم اشعری مسلك شويم و به طوركلی نفی ملاك كنيم ؟ 2 - اين مسئله در بين اهل سنت به نحو ديگر مطرح است و مورد اختلافاست . بعضی ربا را منحصرا در شش چيز حرام دانستهاند . بعضی ديگر درارزاق حرام دانستهاند و بعضی مانندپاورقی : 1 - رجوع شود به جلد دوم " عروه " مسئله . 35 |