در فقه اهل تسنن ، ضمان ، ضم ذمه به ذمه است يعنی عملی است صد در صدبه نفع دائن . در فقه شيعه ، ضمان ، عملی است صد در صد به نفع مديون ،يعنی تعهد از عهده مديون به عهده ضامن میآيد . در فقه اهل تسنن ضمانمعنايش ضم ذمه به ذمه است يعنی ضميمه شدن مديون به مديون . مثل اينسفتههايی كه به موجب آن بانك به دو طرف میتواند مراجعه كند پس ازآنكه شخصی ضامن میشود ، دائن هم میتواند به مديون اولی مراجعه كند و همبه ضامن . دو نفر طرف دائن قرار گرفتهاند و به عبارت ديگر يك نفر ديگربه مديون ضميمه شده . از نظر فقه شيعه اين مسئله كه ضمان ، ضم ذمه به ذمهاست ، اجماعی است كه صحيح نيست و باطل است و فقط همين شكل يعنیانتقال ذمه از مديون به ضامن درست است . ضمان تا آنجا كه ضمان دين است، با بيمه هيچ ارتباطی پيدا نمیكند . ضمان دين ربطی به بيمه ندارد .مسئله ديگری در باب ضمان مطرح است به نام ضمان عين مغصوب . شخصی مالكسی را غصب كرده و عين مال هم اكنون نزد غاصب يا طرف دعوا موجود است. شخص سومی میآيد ضامن آن عين میشود ، به صاحب مال میگويد از اين پسمن ضامن مال تو هستم . در اينجا معنی ضمان اين است كه اگر تلفی بر اينمال وارد شد ، من عوضش را میدهم . تاكنون كه مال نزد غاصب بوده ، ضامنو عهدهدار ، خود غاصب بوده است . يعنی اگر اين مال تلف میشد ، اومیبايست عوضش را بپردازد . ولی وقتی كه ضامن پيدا شد و گفت من ضامنهستم ، يعنی از اين ساعت اگر مال تو تلف شد من عهدهدار آن هستم . اينرا میگويند ضمان عين مغصوبه . البته |