همين معنی مقصود است يا آنكه در اين باب ، ربا به معنی ديگر است و آنزيادتی از لحاظ وزن يا كيل در فروش هم جنس میباشد ؟ شك نيست كه ربابه اين معنی و ربا به معنی اول مفهوما و مصداقا مختلف است . مثلا اگركسی يك من شير بدهد و نيم من روغن بگيرد ، از نظر فضل اقتصادی آنكس كهروغن گرفته است ربا گرفته است و از نظر فضل وزنی آنكس كه شير گرفتهاست ربا گرفته است . شك نيست كه ربا در فقه اسلام به يك معنی است ويك ريشه دارد و چون در باب قرض مسلم است كه مقصود تحريم فضل اقتصادیاست بايد دانست كه در باب رباء معاملی هم همين معنی مقصود است ( 1 )و هيچ فقيهی نگفته و به خاطرش خطور نكرده است كه باب رباء معاملیهويتا غير از باب رباء قرضی است به طوری كه در يكی مراد از ربا فضل ازلحاظ وزن و كيل است و در ديگری مراد فضل از لحاظ ارزش است . خلاصه آنكهاگر بگوئيم مراد از ربا در معامله ، مطلق تفاضل وزنی و كيلی است لازممیآيد كه اين را تعبدی بدانيم كه ملاكش غير از ملاك حرمت ربا در قرضاست و غير از آنست كه خدا دربارهاش « لا تظلمون و لا تظلمون » میفرمايد، و چنين تعبدی بسيار هم بعيد است . مثلا بايد بگوئيم اگر كسی يك من عطرقمصر بدهد و يك من و چارك گل بگيرد ربا گرفته است ، در حالی پاورقی : 1 - يعنی در ربای قرضی موضوع و عنوان عدم جر منفعت است و در ربایمعاملی موضوع اين نيست ، اما غرض و هدف همين است . بهترين دليل شايداين است كه تعليلات حرمت ربا به اين صورت است كه اگر كسی يك درهمربا بخورد چنين و چنان میشود . درهم مقياس ارزش است . در ربای معاملیآنطور كه قوم میگويند رباخور درهمی از ربا ده را نخورده است . |