ربا است آن را بيع میكنند و چون معدود است بيع آن را جايز شمردهاند . واين مبنی است بر اينكه اسكناس را فی نفسه دارای اعتبار بدانيم . باتوجه به اينكه عمده ربا ، ربا در پول است ، اين طريق همه رباها را حلالمیكند و محلی برای حرمت ربا باقی نمیگذارد . 5 - تعدد بيع و شراء به سه نحو : الف : در مورد معامله نقد ربوی مثلا جيد را به مبلغی میفروشد و ردی رابه همان مبلغ میخرد . مثلا نيم من گندم خوب را به يك تومان میفروشد ويك من گندم بد را به همان مبلغ میخرد ( 1 ) . ب : در مورد قرض . مقترض متاع خود را نقد میفروشد و سپس همان را بهمبلغ بيشتر نسيئه میخرد . ج : باز هم در مورد قرض . مقرض متاع خود را نسيئه میفروشد و همان رانقدا به مبلغ كمتر میخرد . در مورد قسم اول ممكن است ثمن معامله دوم عين ثمن معامله اول باشد يامثل آن باشد . لكن از شيخ ( ره ) در تهذيب نقل شده است اشكال در موردیكه ثمن عين شخصی باشد ( 2 ) ( عروهج 2 مسئله 61 ص 49 ) ، و تعليلی كه درآنجا ذكر شده است شامل هر دو مورد میشود . محكی عبارت شيخ چنين است :" فاذا باع حنطة مثلا بدراهم لا يجوز له أن يأخذ عوض الدراهم حنطة أزيدلأنه بمنزلة أن پاورقی : 1 - اين قسم هيچ مانعی ندارد و میتواند مصداق صحيح " نعم الشیء الفرارمن الحرام الی الحلال " باشد زيرا ربای نقدی ، ربای حريمی است و ملاكقائم به نفس صورت است . 2 - كلام شيخ ناظر به عين شخصی نيست . |