²اضعافا مضاعفة و اتقوا الله لعلكم تفلحون غ. ربا را هی چند برابر نخوريدو بترسيد از خدا . باشد كه شما رستگار شويد . بعضی گفتهاند كه ربای به اصطلاح اضعاف مضاعف اشكال دارد . يعنی ربائیكه سودش هم سود داشته باشد . ولی مثل اينكه اين ، حرف درستی نيست .الان حضور ذهن ندارم كه تفاسير در اين مورد چه میگويند . در سوره نساء آيه 158 میفرمايد : « فبظلم من الذين هادوا حرمنا عليهمطيبات احلت لهم و بصدهم عن سبيل الله كثيرا ». به موجب ظلمی از ناحيهيهوديان حلالهائی كه برايشان بود حرام كرديم و هم به موجب مانع شدنشان ازراه خدا « و اخذهم الربوا و قد نهوا عنه »و به موجب اينكه ربا میگرفتندو حال اينكه از آن نهی شده بودند . « و اكلهم اموال الناس بالباطل واعتدنا للكافرين منهم عذابا اليما ». آيه 39 سوره روم : « و ما اتيتم من ربا ليربو فی اموال الناس فلا يربواعند الله و ما اتيتم من زكوه تريدون وجه الله فاولئك هم المضعفون » .آنچه كه ربا میدهيد تا مال شما در مال مردم بالا بيايد ، بدانيد كه نزدخدا اين مال ازدياد پيدا نمیكند ظاهرا قضيه اين است كه « فلا يربوا عندالله »يعنی خدا اين ازدياد را قبول ندارد و در نزد خدا اين ازديادرسميت ندارد اما كسانی كه زكات میدهند كه از اصل مالشان صرف نظرمیكنند ، بر مال خودشان میافزايند و خدا به آنها در دنيا بركت و درآخرت پاداش میدهد . به طوری كه قبلا هم عرض كردم با توجه به بعضی نكات كه در اين آياتهست مثلا آنجا كه ربا را در مقابل صدقه آورده يا قبلش آيه انفاق آمدهمیشود ابتدا استظهار كرد كه اين آيات ناظر |