نظر طبيعت حقوقی است بدون توجه به جنبه شرعی كه شرعا ربا گرفتن حراماست يا حلال . يعنی قرض ربوی دادن فی حد ذاته ، از نظر علمی و از نظرطبيعت حقوقی آيا ظلم است يا نه ؟ خيلی از مسائل حقوقی را انسان با عقلو فكر خودش و از روی استدلال میتواند به دست بياورد كه ذی حق است ياخير . يك وقت است كه میگوئيم از نظر طبيعت حقوقی آنكس كه پول خودشرا به ديگری قرض میدهد واقعا استحقاق دارد كه در برابر اين پول چيزیبگيرد منتهی در مواردی خلاف رحم و عاطفه است . اين يك مسئله ديگر است. در باب اجاره هم همين حرف پيش میآيد . كسی كه خانهاش را اجارهمیدهد از نظر طبيعت حقوقی حق دارد مال الاجاره بگيرد . اما صاحب ملكی كهمتمكن است و احتياج چندانی ندارد اگر از مستأجرش كه در عسرت و تنگدستیاست مطالبه اجاره كند . قساوت و بیعاطفهگی است . بنابراين در مورد ربابايد اول اين مسئله را حل كنيم كه آيا قرض دادن ربوی از نظر طبيعتحقوقی با اجاره هيچ فرقی نمیكند يا فرق دارد ؟ اگر فرق نمیكند پس ايناشكال هم از نظر شرعی قهرا مطرح میشود كه چگونه شارع جلو قرض دادن ربویبه يك مستمند را به اين شدت گرفته ولی جلو اجاره دادن خانه به يكمستمند را نگرفته و فقط توصيه اخلاقی كرده ، نگفته اگر كسی نمیتواند مالالاجاره خانهاش را بپردازد ، اگر بگيريد حرام است ، بلكه مثل خيلی مواردديگر امر به احسان كرده است . اين چگونه است ؟ . به نظر من اينطور رسيده و امر واضحی است كه قرضربوی از نظر طبيعت حقوقی غير قابل پذيرش و غير |