غير ارادی انسان مصون بماند تا به فعليت برسد و اگر به فعليت نرسيدكشف میكند كه شخص از اول مالك آن منافع نبوده است ( نظير اجاره بهمدت معين . اگر عين تلف شود و استيفاء منافع ممكن نشود كشف از بطلاناجاره میكند زيرا كه در واقع مالك ، منافع عين را مالك نبوده است ) ودر روايات فقه مواردی به اين اصل اشعار دارد . يك نمونه رواياتی است كه در باب وضع الجوائح آمده است كه ذيلا چندحديث را نقل میكنيم : 1 - « قال رسول الله ( ص ) : لو بعت من اخيك ثمرا فاصابته جائحة فلايحل لك ان تأخذ منه شيئا بم تأخذ مال اخيك بغير حق ؟ » . 2 - « و فی رواية اخری قال ( ص ) : ان لم يثمرها الله فبم يستحل احدكممال اخيه » . 3 - « عن انس : ان النبی ( ص ) نهی عن بيع ثمر النخل حتی تزهو فقلنالأنس ما زهوها ؟ قال : تحمر و تصفر . ارأيتك ان منع الله الثمره بمتستحل مال اخيك ؟ » ( 1 ) . اكنون میگوئيم در قرضهای توليدی اگر به طريق قرض ربوی عمل شود ظلماست زيرا ممكن است مال التجاره قابليت جر نفعش به فعليت نرسد و اخذثمن در قبال اين قابليت وقتی صحيح است كه به فعليت برسد ولی اگر بهطريق مضاربه عمل شود محذوری ندارد . خلاصه آنكه ربا حرام است زيرا از دوحال خارج پاورقی : > ولی وقتی كه اصل مال در ملك ديگری بود طبعا منفعت هم در ملك اواست ، و اين راجع است به آخرين دليلی كه ما ذكر كرديم . 1 - روايات از صحيح مسلمج 10 ص 216 ، باب الجوائح نقل شده است . |