فوت ، ممكن است بيمهگزار شخص سومی باشد . و لهذا گفتيم كه اين نوعبيمه ، از آن جهت مكروه است كه آن شخص سوم هميشه انتظار فوت بيمه شدهرا دارد . اشكال ديگری نيز در اينجا وجود دارد و آن اين است كه در اينعمل ، ماهيت بيمه برای شخص سوم وجود ندارد . چون گفتيم ماهيت بيمه ،تأمين به معنی رفع نگرانی است . برای خود بيمه شده يا ورثهاش اينماهيت وجود دارد نگرانی انسان برای ورثه و كسان يا دوستان خود يك امرعقلائی است ولی يك شخص سوم كه چنين كاری میكند برای اينكه خودش آن پولرا دريافت كند ، اين عمل برای او فقط شرط بندی است . يعنی آن ماهيتتأمينی در اينجا وجود ندارد . بنابراين ، اين قسم از بيمه كه مؤسساتبيمه آن را جايز میدانند ، شرعا اشكال پيدا میكند . سؤال كننده : اگر شخص بچه خودش را بيمه كند چه حالتی دارد ؟جواب : در اين صورت طرف معامله كه بيمهگزار است نگرانی ندارد .سؤال كننده : شخص بچهاش را بيمه میكند ، میگويد اگر او فوت كرد ،مثلا صد هزار تومان میگيرم . جواب : نه ، اين پول به جبران يك نگرانی نيست و بنابراين از اينجهت اشكال پيدا میكند . سؤال : در بيمه به شرط حيات ، مبلغی كه بيمهگزار میپردازد نامعلوماست زيرا اگر چه گفته است كه مثلا ده سال مبلغی را میپردازد ، اما ممكناست كه يك سال بيشتر موفق به پرداخت پول شود . لذا مبلغ ، مجهول میشود. آيا اين مجهول بودن |