مكلف نيست صحيح است . میدانيد در نماز جماعت اين مسئله را طرح میكنندكه نمازی كه بچه میخواند ، آيا نماز صوری و ظاهری و برای تأديب و تربيتاست كه برای آينده آماده بشود يا نماز واقعی و صحيح است ؟ اگر گفتيمنماز بچهها نماز تمرينی و صوری است و نماز واقعی نيست ، پس در نمازجماعت كه بايد صفوف به يكديگر متصل باشند ، اگر ميان دو نفر بالغ بچهایفاصله قرار بگيرد ، يا ميان امام و مأموم بچهای فاصله شود ، نماز باطلاست چون نماز او صورت نماز است نه واقعيت آن . اما اگر گفتيم كه نه ،عمل بچه صحيح است و نماز او هم واقعا نماز است ، يك بچه میتواند يكصف يا جزئی از يك صف را تشكيل بدهد . در باب عبادات تقريبا شبههاینيست كه عمل بچه صحيح است ولی در معاملات اختلاف است كه آيا معاملهبچه مميز ولی غير بالغ صحيح است يا نه ؟ اگر در مطلق معاملات گفته شودكه معامله صبی ولو مميز باطل است ، در بيمه هم میگوئيم بيمه طفل مميزغير بالغ باطل است . از ديگر شرائط عمومی صحت معامله ، عاقل بودن است . بديهی است هر معاملهای را كه ديوانه انجام دهد باطل است ، بيمهاش همباطل است . شرط ديگر ، اختيار يعنی از روی اكراه و اجبار نبودن است .هر معاملهای را انسان از روی اجبار انجام دهد يعنی تهديدش كرده باشند كهاگر انجام ندهی ، فلان صدمه را به تو میزنيم ، آن معامله باطل است ، بيمههم اگر از روی اكراه و اجبار باشد باطل است . شرط ديگر معلوميت است .يعنی معامله نبايد روی مجهول صورت بگيرد . اين شرط در همه معاملات هست. مبيع نبايد يك امر مجهول باشد و ثمن نبايد در مقابل يك امر مجهولقرار بگيرد |