انسان نيست ، بلكه از راه ديگری است و آن اين است كه اگر محصول كارانسان دارای اثری باشد آن اثر هم ملك انسان است يعنی انسان همان طوریكه اثر خود را مالك است ، اثر خود را نيز مالك است زيرا كه از كار ویزائيده شده است . و لهذا لازم نيست كه مجموع مال الاجارههائی كه شخص ازملك خود میگيرد برابر باشد با استهلاك تدريجی تمام عين ، و اين خود نقضیاست بر كسانی كه صحت اجاره را از راه كار متراكم توجيه كردهاند زيرالازمه آن اين است كه طوری از ملك اجاره بگيرند كه به قدری كه اجارهمیگيرند عين مستهلك شود و از قيمتش كاسته شود و در غير اين صورت اجارهعادله نخواهد بود . و اين سخن عقلا و شرعا باطل است . به علاوه آنكه گاهیانتفاع از عين مستأجره موجب استهلاك نيست مانند اجاره دادن حيوان برایباركشی كه اگر به طور صحيح باشد موجب تقويت حيوان هم هست و از بينرفتن حيوان به جهت استيفاء منافع آن نيست و حال آنكه بذل مال به مالكدر قبال استيفاء منافع است ( 1 ) . پاورقی : 1 - میتوان چنين گفت كه در همه موارد يا اغلب موارد ( در حيوان و غيرحيوان ) بذل > |