اقوای از مسبب است . بنابراين يكوقت است كه كسی در خانه ديگری را بازمیگذارد و دزدی میآيد و قاليچهای را میبرد . در اينجا او ضامن نيست ودزد ضامن است . ولی اگر انسان در خانه كسی را باز بگذارد و مثلا حيوانیوارد اين خانه شود و خسارتی وارد كند ، اينجا بايد گفت كه انسان ضامناست . پس علت ضامن نبودنش در آنجا ، ضامن بودن يك انسان ديگر است .اقوائيت مباشر است نه اينكه او سببيت ندارد . اما در جائی كه پایانسان ديگر در كار نباشد ( مانند مثال اخير ) خود شخص ضامن است . يامثلا فرض كنيد يك كسی كليد اتومبيل ديگری را میگيرد و میرود در آن راباز میكند و چيزی بر میدارد . وقتی برمیگردد در اتومبيل را قفل نمیكند ،بعد يك ضرری به ماشين وارد میشود . اگر ماشين را دزد ببرد ، دزد ضامناست . ولی اگر از راه ديگری [ بدون دخالت يك انسان ] ضرری وارد شود ،اين فرد خودش ضامن خواهد بود . يا كسی ديواری را كج بنا كند ، يا نه ، از ابتدا درست بنا كند و بعدامتمايل شود و در اثر ريختن اين ديوار جنايتی بر انسانی وارد شود و يامالی از انسانی تلف شود . آيا صاحب ديوار ضامن است يا نه ؟ بله ضامناست . اين مسئله به نوعی ديگر هم خيلی مورد ابتلاست . خانههائی كه افرادبه اجاره میدهند ، اگر كهنه و فرسوده باشد يعنی در مظان خرابی باشد واحتمال سقوط داشته باشد و بعد سقوط كند بر سر مستأجر يا احيانا بر سر فردديگری كه آنجا بوده و به هر حال مالی يا جانی تلف شود ، اينجا مالكضامن است . در اين مورد ، هم شرعا ضامن است و هم اينكه علاوه بر آن ،ذمهای دارد كه بايد بپردازد . از اين مسائل زياد اتفاق میافتد كه خانههایكهنه به |