" « اوفوا بالعقود »" هيچ قيد نشده كه آن عهد و پيمان شما به صورتصلح يا بيع و يا اجاره و يا عقد ديگر باشد . اين اصل كلی میگويد بايد بهپيمان عمل كرد . همچنين حديثی است نبوی كه در فقه از مسلمات است ومفاد آن هم همين مفاد است . پيغمبر اكرم فرمودهاند كه : « المؤمنون عندشروطهم » . شرط در اينجا يعنی قرارداد . مؤمنان پای شرائط خودشانايستادهاند . يعنی مؤمن هر شرطی و هر تعهدی و هر قراری كه میگذارد ، بايدروی آن بايستد ، نبايد از آن تخلف كند . اين اصل كلی صحت هر گونه پيمانو تعهدی و قراردادی را كه ميان دو نفر بسته میشود ، تضمين و تأمين كردهاست . شرائط و موانع عمومی معاملات البته برای صحت يا عدم صحت يك پيمان و قرارداد شرائط و موانعی ذكركردهاند . آن پيمانی كه يكی از شرائط ذكر شده را ندارد يا يكی از موانعذكر شده را دارد فاسد است ، و آن پيمانی كه آن شرائط را فاقد نيست و ازآن موانع هم ندارد و لو يك امر مستحدث و جديدی باشد ، درست است . مثلايكی از شرائط بلوغ است . غير بالغ اگر مميز نباشد ، اصلا عملش لغو استمثل يك بچه پنج شش ساله كه اساسا صلاحيت عقلی بستن يك پيمان را ندارد. ولی ممكن است بچهای بالغ نباشد اما مميز باشد يعنی واقعا ماهيت عملخودش را درك بكند و مثل يك انسان بالغ كار انجام دهد ، مانند يك بچهسيزده چهارده ساله ، به اختلاف بچهها از نظر هوش و استعداد . [ در باب] عمل كودك ، يك بحث در عبادات كودك است و يك بحث در معاملات او. عبادت طفل مميز غير بالغ در عين اينكه تكليف ندارد و |