تجاوز به حقوق ديگران است . قرآن ربا گرفتن را تجاوز به حق قرض گيرندهتلقی میكند و به قول ما اصلا نا مشروع میداند . آياتش را در اينيادداشتهای قديم خودم جمع كردهام : سوره بقره آيات 281 276 : اعوذ بالله من الشيطان الرجيم . « الذين ينفقون اموالهم بالليل والنهار سرا و علانيه فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف عليهم و لا هم يحزنون . اين آيه از انفاق و نيكوكاری شروع میشود و از همين جا گفتيم استشماممیشود كه نظر به همان وامهای به اصطلاح درماندگی است . بعد بلا فاصلهمیفرمايد : « الذين يأكلون الربوا لا يقومون الا كما يقوم الذی يتخبطهالشيطان من المس ذلك بانهم قالوا انما البيع مثل الربوا و احل اللهالبيع و حرم الربوا ». آنها كه ربا میخورند بر نمیخيزند مگر مانند كسیكه شيطان او را مس كرده . يعنی مانند مجنون و جن زده و آدمی كه عقل وهوش و فكرش را از دست داده . يعنی قرآن میخواهد بگويد ربا خواری كأنهتأثيری در فكر و هوش میكند انسان را ديوانه میكند . اين به موجب آناست كه گفتند : « انما البيع مثل الربوا ». گفتند چه فرقی میكند كهانسان خريد و فروش كند يا ربا بخورد « و احل الله البيع و حرم الربوا . ولی اينجور نيست خدا بيع را حلال كرده و ربا را حرام . « فمن جاءه موعظة من ربه فانتهی فله ما سلف و امره الی الله ». مقصوداين است كه اگر موعظهای درباره ربا بيايد و منتهی بشود يعنی از اينساعت ديگر توجه به دستور بكند ، « فله ما سلف »گذشتهها همه محو شده ،گذشتهها گذشته . « و امره الی الله »يعنی در |