در آن نيست . در رسالههای سفته و سرقفلی از فتوای " عروه " پيروی شدهاست نه از فتوای " وسيله " . 5 - تعدد بيع و شراء . اين به سه نحو است : الف - كسی كه میخواهد پولی را به ربا بدهد خانه قرض گيرنده را بهمبلغ پولی كه بايد به او قرض بدهد نقد میخرد و فی المجلس آن خانه را بههمان پول و منافعش نسيه و در مدت معين میفروشد . ب - كسی كه میخواهد پول ربا بدهد جنسی از خود را به قرض گيرنده بهمبلغی معادل اصل پول و منافعش به طور نسيه میفروشد و به اصل پول نقدمیخرد ( 1 ) . ولی در اين " وسيله " میگويد بايد در بيع اول ، بيع دوم شرط نشودزيرا مشهور آن را اشكال میكنند . ( فلسفه اشكال مشهور چيست ؟ )ج - دو صورت بالا در مورد قرض پول بود . در مورد قرض جنس ، تعدد بيعبه اين شكل است كه قرض دهنده جنس ، آن جنس را به مبلغی میفروشد و بعدهمان جنس را با زياده به همان مبلغ و يا چيزی معادل آن مبلغ میخرد . اينقرض همان است كه در جلد دوم عروه ص 49 مسئله 61 آمده است . ولی سيدمیگويد : و لا فرق ذلك بين ان يشترط البيع الثانی فی البيع الاول اولا . (از اين جهت با وسيله مخالف است ) . و نيز در عروه در اينجا از شيخ طوسی اشكالی نقل میكند پاورقی : 1 - " وسيلة النجاه " كتاب النقد و النسيئة ، ص . 302 |